
Czy wiesz, że kask motocyklowy to najważniejszy element bezpieczeństwa dla każdego motocyklisty. W chwili wypadku, kask musi zaabsorbować maksymalną dawkę energii z uderzenia, obniżając przeciążenie działające na głowę do poziomu umożliwiającego jej przetrwanie i trwa to tylko 4 milisekundy (dłuższe działanie wysokich przeciążeń powoduje uszkodzenia mózgu).
Na co należy zwrócić uwagę kupując kask?
1. CERTYFIKATY – czyli normy pomiaru kasków motocyklowych: europejska ECE 22-05, amerykańska DOT oraz niepowiązana z żadną organizacją rządową norma Snell.
Oprócz powyższych norm, wszyscy producenci mają swoje normy i standardy. Najbardziej rygorystyczne normy testowania kasków ma japoński producent kasków Arai.
Europejska norma ECE 22-05 (Economic Commission of Europe Regulation 22.05) to najszerzej stosowany certyfikat dla kasków motocyklowych na świecie i jednocześnie najbardziej liberalna norma. Pomiar zdolności pochłaniania energii wykonywany jest w pięciu (w przypadku kasków integralnych - sześciu) precyzyjnie określonych punktach pomiarowych. Europejskie standardy nie uwzględniają przeprowadzania dla kasków testów przebijalności.
Bardziej restrykcyjną normą jest amerykański DOT. Obejmuje on pomiary nie w określonych punktach pomiarowych, ale w większych strefach, które pokrywają dużą część powierzchni skorupy i wykluczają wiele niebezpiecznych rozwiązań takich jak np. siatki wentylacyjne o dużej powierzchni itp. Część testów prowadzona jest przy większych prędkościach. DOT obejmuje także test na penetrację skorupy i większą ilość uderzeń. Dlatego kask, aby spełnić normę DOT musi być mocniejszy, niż w przypadku normy ECE, kaski z tym certyfikatem są często cięższe, bo skorupa musi być bardziej wytrzymała.
Najbardziej restrykcyjną normą pomiaru kasków jest norma Snell. Fundacja Snell to niezależna organizacja non-profit, której celem jest prowadzenie badań nad poprawą bezpieczeństwa kasków. Snell robi podobne badania zdolności pochłaniania uderzenia, jakie stosuje się w testach DOT i ECE, ale ich przebieg jest bardziej drobiazgowy, uderzenie w trakcie testu może odbyć się w dowolne miejsce na skorupie powyżej linii pomiarowej, czyli jeśli kask ma certyfikat SNELL na pewno wypełnia wymagania norm ECE i DOT. Dodatkowo testy Snell sprawdzają wytrzymałość części szczękowej kasku w kaskach integralnych oraz odporności wizjera na penetrację.
SHARP – jest to norma, w której na ocenę kasku (ilość gwiazdek) ma wpływ również cena i design, nie tylko bezpieczeństwo, które jest kluczowe dla niniejszego opracowania.
2. MATERIAŁ, z którego wykonana jest skorupa kasku ma ogromny wpływ na jego cenę – im droższy i trudniejszy w pozyskiwaniu, tym droższy kask.
Rodzaje materiałów:
LAMINATY - droższa technologia, zapewniająca wyższą wytrzymałość i trwałość kasków
włókno szklane – charakteryzujące się sztywnością oraz wysoką wytrzymałością
Karbon – czyli włókno węglowe, posiadające zaawansowaną strukturę, która jest bardzo wytrzymała oraz odporna na uszkodzenia
Kevlar® - stworzony i opatentowany przez firmę DuPont, ekstremalnie wytrzymały materiał, najczęściej używany w przemyśle zbrojeniowym
Kompozyty – tak określa się mieszaniny laminatów w różnych proporcjach, obecnie to najbardziej zaawansowana technologia produkcji skorup
kasków, dla maksymalnego bezpieczeństwa i optymalizacji wagi kasku, skorupy mogą mieć różną ilość warstw poszczególnych laminatów w różnych strefach.
TWORZYWA SZTUCZNE – tańsze materiały do produkcji skorup motocyklowych
ABS, poliwęglan, tworzywo termoplastyczne – to mieszaniny tworzyw sztucznych, potocznie zwanych plastikami, zapewniających różne poziomy wytrzymałości i odporności.
NA MASĘ KASKU WPŁYWA:
· Rodzaj tworzywa,
· Grubość skorupy,
· Wyposażenie dodatkowe: blenda, otwierana szczęka, wyściółka itd.,
· W ekstremalnych przypadkach producenci odchudzają masę skorupy w miejscach nie poddawanych badaniu w czasie certyfikacji
CO DECYDUJE O TYM, JAK ODCZUWASZ MASĘ KASKU:
· Aerodynamika kasku, czyli czy dobrze będzie sobie radził z oporem powietrza, kask z dobrą aerodynamiką powoduje, że głowa „nie lata” w czasie jazdy i dzięki temu szyja nie jest obciążana,
· Wyważenie – czyli środek ciężkości kasku musi być położony nisko, wtedy nie są obciążone kręgi szyjne,
· Wielkość skorupy – im mniejsza, tym lepsza aerodynamika i wyważenie, renomowani producenci produkują nawet do 5 wielkości skorup dla jednego modelu kasku, tak, aby maksymalnie dopasować kask do głowy motocyklisty. Dzięki temu dopasowanie rozmiaru nie opiera się na manewrowaniu grubością wyściółki wewnętrznej i policzków. Dobry kask ma we wszystkich rozmiarach tę samą grubość wyściółki, (lub różnicę nie większą niż 5-10mm).
ZADBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO
· Zapytaj sprzedawcę, z jakich materiałów zbudowany jest kask
· Dobierz odpowiedni rozmiar kasku i sprawdź dopasowanie kasku do kształtu głowy
· Przymierz kilka kasków, aby dobrać właściwy rozmiar. Każdy producent podaje tabelę
z rozmiarami, ale rozmiary kasków u poszczególnych producentów mogą się różnić.
· Sprawdź różne modele, bo rozmiar to nie wszystko. Skorupy mają różne kształty i każdy model będzie inaczej leżał na głowie
· Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie!
Idealny kask:
- dokładnie przylega do głowy
- jest ciasny, ale wygodny
- może uciskać w policzki twarzy, ale nie powinien powodować bólu
- nie może uwierać, uciskać skroni czy tyłu głowy
- nie może ani o centymetr obracać się na głowie
Pamiętaj, że dopasowanie się kasku do Twojej głowy trwa z reguły kilkadziesiąt godzin i na początku może się wydawać, że kask jest zbyt ciasny czy za mocno ściska policzki. Z czasem wyściółka dopasuje się do głowy i wrażenie ciasnoty minie. Niektórzy producenci dają możliwość dokupienia poduszek w innym rozmiarze niż seryjne, co zmniejsza ryzyko niedopasowania kasku.