Jaki kask na skuter otwarty czy zamknięty?

Jaki kask na skuter otwarty czy zamknięty?

kask na skuter

Dobry kask na skuter – czyli jaki?

Kaski motorowerowe i skuterowe mają za zadanie ochraniać głowę właściciela podczas ewentualnego wypadku. Ponieważ urazy głowy są najniebezpieczniejsze i często prowadzą do śmierci, zadbanie o wybór dobrego kasku powinno być priorytetowe. Należałoby również dodać, że na takiej formie ochrony nie powinno się oszczędzać. Na szczęście producenci oferują również produkty dobrej jakości w przystępnej cenie. Jest to z pewnością duży plus, zważywszy, że na skuter miejski często decydują się osoby mniej zasobne, które nie mogą sobie pozwolić na samochód.

Chociaż cena nie powinna być wyznacznikiem jakości, to nie warto jednak stawiać na produkty najtańsze. Zazwyczaj są one niskiej jakości i nie zapewniają nawet podstawowej ochrony. Jej gwarancją jest spełnienie wymogów normy ECE 22-05 a już niebawem ECE 22-06 (znaczenie bardziej rygorystyczna). Jakie cechy warto wziąć pod uwagę, kupując kask na skuter? Do wyboru jest wiele wariantów różniących się budową, masą, wyposażeniem czy dodatkowymi funkcjami. Każde z nich sprawdzą się w innych warunkach drogowych, podczas jazdy po mieście lub w terenie niezabudowanym. A więc dobry kask na skuter – czyli jaki?

czerwony skuter

Dający świetną widoczność

Chociaż zadaniem kasku jest zapewnienie ochrony głowy, nie może on też utrudniać przemieszczania się w ruchu drogowym. Kierowca musi bowiem widzieć znaki drogowe i inne pojazdy oraz odpowiednio szybko reagować. Dlatego konstrukcja kasku nie może ograniczać widoczności. Najlepszym wyborem będą więc kaski na skuter, które zapewniają szeroki kąt widzenia.

Wykonany z solidnych materiałów

Niezwykle istotną cechą kasku na skuter jest jego wytrzymałość mechaniczna. To główny powód, dla którego warto unikać tanich produktów nawet wtedy, gdy z pozoru spełniają wymagane normy i mają certyfikaty. Zastosowane w nich tworzywa niekiedy można nawet rozerwać dłonią. Nietrudno wyobrazić sobie, jak zachowa się taki produkt przy zderzeniu z asfaltem czy płytą chodnikową. Mówiąc o dobrych materiałach, warto też zajrzeć do środka. Dobrym rozwiązaniem jest miękka wyściółka, którą można wypiąć. Dzięki temu będzie wygodna do wyprania, zwłaszcza w czasie upalnego lata.

Kask pozwalający na dobrą komunikację

Kaski do skutera czy motocykla zazwyczaj uniemożliwiają porozumiewanie się z otoczeniem. Szczelnie otaczając głowę, tworzą pancerz, przez który trudno przebić się słowom. Komunikacja jest jednak niezbędna podczas jazdy, chociażby z pracownikiem parkingu, policjantem z drogówki czy innym kierowcą. Szczególnie problematyczne pod tym względem są kaski szczękowe. Analizując możliwość porozumiewania się w takim wyposażeniu, warto rozważyć czy lepiej zda egzamin kask otwarty, czy zamknięty. Z pewnością wybór będzie podyktowany tym, w jakim terenie i jakie odległości pokonuje właściciel skutera.

kask otwarty na skuter

Z odpowiednią blendą do jazdy

Blenda jest elementem wyposażenia, którego obecność docenia się przy intensywnym nasłonecznieniu. Oślepiające promienie słońca mogą poważnie utrudnić jazdę i narazić na spowodowanie wypadku. Znacznie też ograniczają komfort kierowcy. W warunkach miejskich działanie słońca może być szczególnie intensywne. Trasy bowiem składają się tam z krótkich odcinków i wymagają częstej zmiany kierunku jazdy.

Kask z odpowiednimi zapięciami

Cechą nieco mniej znaczącą, ale wartą zwrócenia uwagi jest też zapięcie. Kaski do skutera są dostępne również w wersji z zapięciem sportowym DD. Jest ono wprawdzie uważane za najbezpieczniejsze, jednak wymaga poświęcenia chwili na zdjęcie czy założenie kasku. W warunkach miejskich, gdy kierowca pokonuje na skuterze kilka przecznic do pracy, lepszym rozwiązaniem będzie szybkie w obsłudze zapięcie zapadkowe.

jazda na skuterze z kaskiem otwartym

Rodzaje kasków na skuter

Wysoka jakość materiałów, szeroki kąt widzenia, dobra komunikacja czy wyposażenie w blendę to cechy, na które szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupu kasku na skuter. Nie są one jednak jedynymi liczącymi się cechami. Z pewnością każdy właściciel jednośladu stanie też przed dylematem: kupić kask otwarty czy szczękowy? Producenci oferują trzy typy kasków. Czym się one różnią?

  • Kaski szczękowe – charakteryzują się zwartą budową, w której część szczękowa jest unoszona.
  • Kaski otwarte – są pozbawione części szczękowej.
  • Kaski integralne – stanowią połączenie części otwartej i szczękowej w jeden zwarty element.

Zastanawiając się, czy podczas jazdy miejskiej lepiej sprawdzi się kask szczękowy, czy bezszczękowy, z pewnością można odpowiedzieć, że oba albo żaden. Zarówno jeden, jak i drugi typ zapewnia skuteczną ochronę, jednak oba stwarzają też pewne ograniczenia. Krótka jazda do sklepu, pracy czy w celu załatwienia konkretnej sprawy nie wymaga zapewniania sobie ochrony, jakiej potrzebuje motocyklista na długodystansowych trasach.

Do jazdy miejskiej na skuterze można wybrać dobry kask otwarty, który ma większy wizjer, jest lżejszy, zapewnia wentylację i możliwość komunikowania się z otoczeniem. Kask otwarty na skuter powinien jednak być wyposażony w wysoką szybę motocyklową, która pozwoli na rozwijanie większych prędkości bez dyskomfortu, jaki powoduje pęd powietrza.

Jakich kasków na skuter unikać?

Podjęcie decyzji czy do jazdy na skuterze wybrać kask szczękowy, czy integralny, otwarty czy zamknięty z pewnością jest kluczowe zarówno dla komfortu, jak i bezpieczeństwa. Warto jednak również wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają początkujący motorowerzyści i czego unikać przy zakupie. Przede wszystkim jest to wspomniana już niska cena. Zazwyczaj stanowi ona odzwierciedlenie jakości materiałów i wykonania. Piękne kolory i dynamiczne grafiki często warto zamienić na mniej atrakcyjny design, ale skuteczniejszą ochronę.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
(function($) { $('.info-text').readmore({ moreLink: 'Więcej', lessLink: 'Mniej', maxHeight: 40 }); })(jQuery);
Sklep internetowy Shoper Premium