Fakty i mity o jeździe na motocyklu

Fakty i mity o jeździe na motocyklu

fakty i mity o jeździe na motocyklu

Jazda na motocyklu jednoznacznie kojarzy się jej amatorom z wolnością, brakiem ograniczeń, prędkością oraz adrenaliną. Zdarza się, że nieco inne zdanie na temat jednośladów (i ich posiadaczy) mają kierujący samochodami, czy piesi. Czasem te punkty widzenia są od siebie tak różne, że powstaje wiele mitów związanych z jazdą na motorze. A Ty spotkałeś się już z którymś z nich? Może słyszałeś, że włoskie motocykle psuja się szczególnie często? Być może Twój znajomy jest święcie przekonany, że jazda bez ABS-u to przejaw prawdziwego motocyklowego profesjonalizmu? A może zetknąłeś się z opinią, że wyposażenie pasażera wyczerpuje wysłużony kask – zwłaszcza gdy jedzie na małą przejażdżkę? Czas wreszcie obalić kilka szkodliwych mitów związanych z jednośladami i podkreślić ważne fakty!

Włoskie motocykle psują się

O pochodzących z Italii markach samochodów i motocykli można usłyszeć naprawdę wiele. Najczęściej jednak można spotkać się z opinią, że wszystko, co stamtąd pochodzi, od razu psuje się lub rdzewieje. Jak się okazuje, zazwyczaj propagatorami takich opinii bywają osoby nieznające tych marek, ani niemające z nimi na co dzień do czynienia. Oczywiście każda marka będzie w jakiś sposób specyficzna, każda też będzie mieć mocne i słabe strony. Nie oznacza to jednak, że „włoskie” oznacza „złe”. To naprawdę kiepskie założenie, przez które można stracić okazję do pojeżdżenia na naprawdę dobrym sprzęcie, jak Ducati, Aprilia czy Vespa.

włoski motocykl

Pasażerowi wystarczy stary kask na krótką przejażdżkę

Trzeba powiedzieć wyraźnie – długość trasy nie ma najmniejszego znaczenia! O bezpieczeństwo zawsze należy dbać w pierwszej kolejności. Jazda w nieodpowiednim czy niezapiętym kasku jest trochę jak wspinaczka górska bez zabezpieczenia – w razie jakichkolwiek problemów taka akcja nie może mieć dobrego finału. Kask motocyklowy jest pierwszym z listy elementów podstawowego wyposażenia amatora dwóch kółek oraz jego współpasażerów.

Każdy kask motocyklowy powinien posiadać stosowne atesty i certyfikaty – im bardziej rygorystyczne, tym lepiej. Przy okazji nie można zapomnieć o odpowiednim ubiorze kierowcy i pasażera – w razie wypadku czy kolizji kurtka motocyklowa oraz rękawice motocyklowe będą chronić delikatne ciało przed nadmiernymi obtarciami i uszkodzeniami. Niezależnie od tego, czy przejażdżka trwa chwilę, czy kilka godzin, wypadek może zdarzyć się w dowolnym momencie i należy o tym pamiętać.

Może Cię zainteresować: Jakie akcesoria musisz mieć podczas jazdy motocyklem?

ABS jest tylko dla nowicjuszy

O ile jeszcze lata temu faktycznie można było przyznać rację stwierdzeniu, że doświadczenie kierowcy motocykla jest znacznie skuteczniejsze od ówczesnych systemów ABS, to dziś już wiele się w tej kwestii zmieniło. Wykonywane obecnie testy potwierdzają, że droga hamowania przy użyciu nowoczesnych systemów ABS jest krótsza, niż w przypadku samodzielnego wytracania prędkości przez doświadczonych kierowców. I chociaż prawdą jest, że początkujący motocykliści będą znacznie częściej korzystać z systemu ABS, niż starzy „wyjadacze”, nie oznacza to, że dla tych drugich system ten jest bezużyteczny.

Marka X jest najlepsza, motocykle innych marek to złom

Ileż to razy spotykaliśmy się już ze stereotypami zapalonych miłośników jednej marki i zagorzałych przeciwników innych pojazdów. W tej kwestii nic się nie zmieniło – podobnie jak fakt, że nie istnieje jedna najlepsza marka motocykli. Co ciekawe, wielu kierowców nie przekonują nawet dane techniczne, testy, ani faktyczne przeżycia z jazdy, jakie odczuwają na własnej skórze. Każda marka charakteryzuje się zwykle jedną, konkretną cechą, jaka ją wyróżnia na tle konkurencji. To właśnie dzięki skupianiu się na konkretnych parametrach czy cechach charakterystycznych maszyn można je dobrać idealnie do potrzeb kierowcy, jego zapatrywania na motocykle jako takie, czy do wrażeń, jakich oczekuje podczas jazdy. Trzeba jednak uświadomić sobie, że „inne” nie znaczy „gorsze”.

motocykle różnych producentów

Patrz, gdzie jedziesz, bo jedziesz tam, gdzie patrzysz

Teraz dla odmiany mamy stwierdzenie, które mitem nie jest.

To prawda i każdy początkujący motocyklista powinien sobie wziąć to zdanie do serca. W przypadku prowadzenia dwukołowego pojazdu, w którym jednym z ważniejszych elementów jazdy jest balansowanie ciałem, konieczne jest też skupienie wzroku w odpowiednim miejscu. Zwłaszcza amatorów przestrzega się przed „fiksacją” wzroku, czyli skupianiem się i patrzeniem w punkt tuż przed przednim kołem motocykla, zamiast na szerszej perspektywie i koncentrowaniu się na miejscu, do którego chce się dotrzeć. To ważne szczególnie w przypadku innych pojazdów, ostrych zakrętów czy śliskiej nawierzchni – nasza podświadomość działa automatycznie i albo bezpiecznie poprowadzi nas wśród przeszkód, albo bezceremonialnie wpakuje w kłopoty.

Sprawdź również: Buty motocyklowe wysokie czy niskie - które wybrać?

Tylny hamulec pomaga w korkach

To w zasadzie dobra rada dla wszystkich amatorów dwóch kółek, często jeżdżących w korkach. Aby maszyna jedynie lawirowała pomiędzy kolejnymi samochodami, konieczne jest uzyskanie minimalnego tarcia. Tego zaś można dokonać, kładąc stopę na tylnym hamulcu i delikatnie go dociskając. W ten sposób każde naciśnięcie gazu czy hamulca nie będzie wywoływać gwałtownych reakcji, czy nieplanowanych szarpnięć maszyny, dzięki czemu kierowca może więcej uwagi poświęcić na balansowanie ciałem na boki. To także znakomity sposób na dociążenie przodu, eliminujące automatycznie zwykłą niestabilność przedniego koła.

korek na ulicy

Motocyklista to najlepszy kierowca

Chociaż niektórym stwierdzenie to wyda się co najmniej kontrowersyjne, to... jest w nim sporo prawdy. Doświadczony motocyklista wie, że jest znacznie bardziej narażony na groźną kontuzję w momencie wypadku, niż kierowca samochodu. Musi zatem zwracać uwagę na znacznie więcej elementów otoczenia, błyskawicznie je analizować i wyczuwać ewentualne zagrożenie. Lepiej przewiduje zachowania innych na drodze i jest w stanie szybciej zareagować, co czyni z niego przede wszystkim znacznie ostrożniejszego uczestnika ruchu drogowego.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
(function($) { $('.info-text').readmore({ moreLink: 'Więcej', lessLink: 'Mniej', maxHeight: 40 }); })(jQuery);
Sklep internetowy Shoper Premium